همشهری

ساخت وبلاگ

شهر > محیط زیست ایران - همشهری آنلاین:
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، هوای گرم حاکم بر این استان طی سه روز آینده ماندگار است.

به گزارش اداره کل هواشناسی استان تهران، براساس بررسی و تحلیل اطلاعات و نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، آسمان این استان طی سه روز آینده صاف تا کمی ابری گاهی با وزش باد پیش بینی می‌شود که در ساعات بعد از ظهر در بخش‌های جنوبی استان با احتمال وزش باد نسبتا شدید و گرد و خاک همراه است.

براساس این گزارش، اداره کل هواشناسی کمینه و بیشینه دمای امروز شهر تهران را 16 و 43درجه سانتی گراد پیش بینی کرده که در دو روز آینده نیز تغییر محسوسی نخواهد داشت.

همچنین ایستگاه فیروزکوه با 14 درجه سانتی گراد خنک‌ترین و فرودگاه امام خمینی (ره) با 43درجه سانتی گراد گرم‌ترین مناطق استان تهران در 24 ساعت گذشته بودند.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 195 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 23:36

اجتماع > اجتماعی - همشهری آنلاین:
منحصربه‌فردترین میدان تاریخی ایران که شش خیابان به آن منتهی می‌شود، پیش از ظهر پنجشنبه سی و یکم تیر برای ساعاتی در آتش سوخت.

حسین زندی - فعال میراث فرهنگی همدان - در گفت‌وگو با ایسنا با تائید این آتش‌سوزی توضیح داد: در این آتش‌سوزی که پیش از ظهر امروز (پنج‌شنبه 31 تیر) در میدان تاریخی امام (ره) در همدان در مجاورت خیابان بوعلی و سرپل یخچال رخ داد و خاموش کردن آن تا ساعت ۱۴ طول کشید، بخش زیادی از دو طبقه تاریخی این میدان در آتش سوخت و حتی بخش‌ی از سقف‌های تاریخی مغازه‌های قرار گرفته در اطراف میدان، فرو ریختند.

او درباره‌ی علت این آتش‌سوزی گفت: تا کنون علت این حادثه را پوسیدگی سیستم برق‌رسانی اعلام کرده‌اند، اما به گفته مسوولان ذی‌ربط تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

وی با اشاره به کند بودن روند امدادرسانی به این بخش تاریخی همدان اظهار کرد: در این منطقه سیستم آبرسانی برای اطفای حریق شهری وجود ندارد، پیش از این نیز با رخ دادن اتفاقات مشابه، دچار این مساله بوده‌ایم و از سوی دیگر چون شهرداری کوچه‌های اطراف این میدان را برای درآمدزایی به پارکینگ تبدیل کرده است، به همین دلیل ماشین آتش‌نشانی نیم‌ساعت دیرتر توانست به مکان آتش‌سوزی برسد.

او در ادامه با اشاره به طرح پیاده‌راه کردن خیابان بوعلی‌سینا توسط شهرداری همدان افزود: این کار در شرایطی برای این منطقه مناسب است که سیستم آبرسانی و اطفای حریق برای این بخش از همدان که به قول مدیریت شهری یکی از قطب‌های گردشگری شهر نیز هست، در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، میدان مرکزی همدان میدان بزرگی است که امروزه با نام میدان امام خمینی(ره) همدان معروف است. طرح و نقشهٔ این میدان توسط مهندس معمار آلمانی «کارل فریش» تهیه و اجرا شده‌ است. با وجود قدمت تقریباً یک قرن، این میدان هنوز موقعیت ارتباطی خود را با خیابان‌ها و بازار همدان حفظ کرده‌ است.

طراحی و اصول خیابان‌کشی یا انشعاب خیابان‌ها از این میدان دایره شکل، به نحوی است که هر چه شهر گسترده‌تر می‌شود، باز غیرمستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی شهر است.

این میدان مربوط به دوره پهلوی است و در همدان، محل تقاطع خیابان شهدا تختی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۱۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 194 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 23:36

سینما و تلویزیون > رادیو و تلویزیون - همشهری‌آنلاین:
سریال معمای شاه در سی و دومین قسمت خود روایتگر کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و نقش شعبان جعفری و هوادارانش در این رخداد خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی سریال معمای شاه، در قسمت پیشین این سریال ماجرای کودتای 25 مرداد که به شکست انجامیده و منجر به فرار شاه از ایران شد به تصویر کشیده شد.

حالا در ادامه این قسمت حضور محمد رضا پهلوی در کشور ایتالیا پیش و پس از پیروزی کودتای 28 مرداد و همچنین جریان شکل‌گیری کودتای 28 مرداد، حضور اراذل و اوباش در خیابان‌ها و نقش آن‌ها در شکست نهضت مردمی ملی شدن صنعت نفت به تصویر کشیده می‌شود.

پرداختن به جزئیاتی همچون نقش امریکا در این کودتا، روابط میان دکترمحمد مصدق و کاشانی، نطق دکتر فاطمی در حمایت از دولت مصدق،نقش شعبان جعفری و اراذل در پیروزی کودتا و... به تصویر کشیده خواهد شد.

این سریال ۸۰ قسمتی به نویسندگی و کارگردانی «محمدرضا ورزی» و تهیه‌کنندگی «علی لدنی» ساخته شده و 80 بازیگر اصلی، ۵۲۰ بازیگر فرعی و بیش از ۵۶۰ نفر از عوامل پشت دوربین از اردیبهشت سال ۱۳۹۱ تاکنون در ساخت این اثر همکاری داشته‌اند.

معمای شاه به‌ مرور وقایع تاریخی، اجتماعی و سیاسی ایران در فاصله سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۷ هم‌زمان با دوران پهلوی دوم می‌پردازد.

ساعت اصلی پخش این اثر تاریخی جمعه‌ها ساعت ۲۲ به صورت همزمان از شبکه‌های یک سیما و HD است. بینندگانی که امکان تماشای سریال در این ساعت را ندارند، می‌توانند با چند ساعت تأخیر، ساعت ۱/۳۰ بامداد روز شنبه این اثر را تماشا کنند. معمای شاه روز شنبه هر هفته ساعت ۹/۳۰ و ۱۴/۴۰ تکرار خواهد داشت.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 190 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:29

ورزش > ورزش‌های دیگر - همشهری آنلاین:
سرمربی تیم ملی شطرنج ایران در انزلی معرفی شد. ایوان سومولوف هلندی به عنوان سرمربی جدید شطرنج ایران انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، رئیس فدراسیون شطرنج ایران در مراسم اختتامیه مسابقات شطرنج جام بین المللی ستارگان گفت: "ایوان سومولوف" هلندی به عنوان سرمربی جدید شطرنج ایران انتخاب شد.

آقای پهلوان زاده افزود: مربی تیم ملی شطرنج ایران یکی از شرکت کنندگان در مسابقات جام ستارگان بود.

در مسابقات شطرنج جام بین المللی ستارگان که از 20 تا 30 تیر در 10 دور به روش استاندارد در منطقه آزاد انزلی برگزار شد؛ نایجل شورت انگلیسی مقام نخست، پرهام مقصود لو مقام دوم و ادوارد فرانسوی و میخاییل مچید شویلی از گرجستان عنوان سوم مشترک را کسب کردند.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 189 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:29

نیویورک تایمز: کنگره باید اجازه دهد توافق بوئینگ با ایران عملی شود

جهان > آمریکا - همشهری آنلاین:
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به کارشکنی کنگره آمریکا درباره فروش هواپیماهای شرکت بوئینگ به ایران نوشت: کنگره باید اجازه دهد این توافق به جریان بیفتد و عملی شود.

به گزارش ايرنا این روزنامه در سرمقاله روز پنجشنبه خود نوشت: قانونگذاران کنگره قبل از تعطیلات تابستانی خود فرصتی یافتند تا چند طرح را که می‌تواند یکی از مهم‌ترین دستاوردهای امنیتی جهان طی سال‌ها را به خطر اندازد، تصویب کنند.

این روزنامه با اشاره به گذشت یک سال از توافق هسته‌ای افزود: این نخستین بار نیست که جمهوری خواهان تندرو و گروه‌های همپیمان و لابی آنها برای کارشکنی در مقابل توافق بین ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی که متضمن لغو تحریم‌های بین المللی به ازای محدودیت برنامه هسته ای ایران است، تلاش می‌کنند.

در این سرمقاله آمده است: دو طرف تاکنون به تعهدات خود عمل کرده‌اند... و ادعاهای نگران کننده درباره بروز جنگی جدید درمنطقه از بین رفته است.

'اما به نظر می‌رسد که به دنبال رای قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا به جلوگیری از فروش 80 هواپیمای مسافربری شرکت بوئینگ به ایران و لیزینگ 29 هواپیمای دیگر به شرکت هواپیمایی ایران ایر با هزینه دست کم 20 میلیارد دلار، چنین سابقه امیدوارکننده اهمیت چندانی ندارد.'

به نوشته روزنامه آمریکایی، این توافق می تواند تبعات اقتصادی بسیار مهمی داشته باشد و بزرگترین توافق تجاری آمریکا با ایران از زمان انقلاب سال 1979 (1357) که به روابط دیپلماتیک دو کشور پایان داد، محسوب می شود.

جمهوری خواهان در کنگره مدعی شده اند که ایران ممکن است از هواپیماهای جدید برای حمایت از «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه یا حزب الله لبنان استفاده کرده یا حتی با تغییر پیکربندی آنها از این هواپیماها برای اهداف نظامی بهره ببرد.

این روزنامه نوشت: ...چنین نگرانی هایی بی دلیل نیست. اما هواپیماها و موتور (هواپیماها) دارای شماره های شناسایی منحصربفردی هستند و مقامات آمریکایی مطمئن هستند که شرکت بوئینگ می تواند هواپیماها را ردگیری کند. آنها تاکید می کنند اگر ایران از هر هواپیمایی استفاده نادرست کند، ادامه سفارش ها و ارائه قطعات برای حفظ ناوگان هوایی متوقف خواهد شد. روشن است که نظارت هوشیارانه بسیار مهم است.

'گذشته از این، مقامات بر این باورند که ایران که اکنون احساس می کند از تحریم های هسته ای رها شده است و می تواند به طور کامل تری با اقتصاد جهانی تعامل داشته باشد، تمایلی به بکار بستن اقداماتی ندارد که منجر به اعمال دوباره تحریم ها شود.'
قرارداد فروش 100 فروند هواپیمای بوئینگ به ایران ماه گذشته با تضمین و حمایت دولت و خزانه داری آمریکا به امضا رسید.

پیشتر «دنیس مولِنبرگ» مدیرعامل شرکت هواپیمایی بوئینگ، از معامله با ایران دفاع کرد و تلویحا گفت این شرکت به انتقادهای نمایندگان کنگره در این زمینه توجه نخواهد کرد.

وی در حاشیه جشن صدسالگی این شرکت تاکید کرد «معامله با ایران، فرصتی چشمگیر است که در صنایع تولیدی آمریکا، فرصت‌های شغلی مهمی به وجود خواهد آورد.»

مجلس نمایندگان آمریکا 17 تیر، طرحی را برای مانع تراشی در معامله بوئینگ با ایران تصویب کرد.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 193 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:29

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - همشهری آنلاین:
معاون اول رئیس جمهوری راه اندازی بخش تولید و اقتصاد کشور را در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل بسیار پراهمیت دانست و گفت: دولت متعهد است در سال جاری تولید را راه اندازی کند و انتظار ما از بانک‌های عامل و همه بخش‌ها این است که همه توان و تلاش خود را در این زمینه بکار گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در جلسه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید ،از بانک ای عامل خواست در راستای بررسی سریعتر پرونده واحدهای تولیدی کوچک و متوسط راکد و نیمه فعال که به تسهیلات و سرمایه در گردش نیاز دارند، هر بانک یک هدف گذاری کمی برای خود تعیین کند و متعهد شود که در هر ماه تسهیلات لازم را در اختیار تعداد مشخصی از واحدهای تولیدی استان های مختلف کشور قرار دهد تا بدین ترتیب ظرف چند ماه آینده شاهد رونق تولید و اشتغال در کشور باشیم.

وی افزود: انتظار ما این است که در پایان سال تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی نیمه فعال و راکد که به کمک نظام بانکی مجدداً احیا شده اند، فراتر از انتظارات باشد و خواسته های رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور در خصوص ایجاد رونق تولید و رشد اقتصادی کشور محقق گردد.

معاون اول رییس جمهوری اکید کرد: با توجه به گزارش های دریافتی و براساس بازدیدهایی که از واحدهای صنعتی و تولیدی کشور در چند ماه اخیر داشته ام، استنباط من این است که برخلاف آنچه برخی افراد می گویند، تولید و صنعت کشور متوقف نیست و بسیاری از واحدهای تولیدی با ظرفیت مناسب در حال کار و فعالیت هستند.

وی افزود: متاسفانه گاهی اطلاع رسانی درباره کارهای سازنده و خوبی که انجام می دهیم، آنطور که باید صورت نمی گیرد و در مقابل، برخی افراد و رسانه ها، ضعف های دولت را برجسته کرده و به صورت چند برابر جلوه می دهند که لازم است در این خصوص دقت و تمرکز بیشتری به خرج دهیم تا مردم از اقدامات مثبت و سازنده دولت آگاه شوند.
معاون اول رییس جمهوری فت: با توجه به شناختی که از صنعت کشور دارم و با درنظر گرفتن گزارش های دریافت شده و بازدیدهایی که طی چند ماه اخیر از واحدهای تولیدی داشته ام، معتقد هستم که تولید کشور حتماً راه اندازی خواهد شد و دغدغه تولید و اشتغال کشور تا حد زیادی مرتفع می شود.

جهانگیری با تاکید براین که نمی توانیم نسبت به سرنوشت واحدهای تولیدی که به دلیل شرایط اقتصادی با مشکل مواجه شده اند بی تفاوت باشیم، تصریح کرد: ضرورت راه اندازی و احیاء بخش تولید کشور یک موضوع ملی به معنای واقعی کلمه است و انتظار داریم همه مدیران و مسئولین با جدیت به این موضوع بپردازند زیرا باور ما این است که همگی در یک کشتی نشسته ایم و باید این کشتی را با کمک یکدیگر به حرکت درآوریم.
وی باقدردانی مجدد از عملکرد نظام بانکی برای راه اندازی تولید، خاطرنشان کرد: این که علیه نظام بانکی فضاسازی منفی ایجاد شود درست نیست زیرا بانک ها از مظلومترین بخش ها هستند و در عین حال بیشترین مسئولیت را در تامین مالی برای اقتصاد کشور برعهده دارند و این طبیعی است که وقتی یک بخش دارای اهمیت فراوانی در اقتصاد باشد، از طرف همه بخش ها مورد انتقاد قرار گیرد.

در این جلسه که وزرای کشور، صنعت،معدن و تجارت، رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانکها نیز حضور داشتند، مهندس نعمت زاده گزارشی از عملکرد اجرای طرح رونق تولید ارائه کرد و به تشریح مشکلات و موانع پیش روی واحدهای تولیدی پرداخت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به ارائه گزارشی آماری از تعداد پرونده هایی که توسط کارگروه های استانی رفع موانع تولید به بانکهای عامل ارسال شده، ارائه کرد و گفت: گروه هایی برای نظارت مشخص شده اند تا بررسی کنند که تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی نیازمند، در چه مسیری هزینه می شود تا منجر به راه اندازی تولید و اشتغال گردد.

وی همچنین مشکلات و موانع موجود در روند رسیدگی به پرونده واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد را مطرح کرد و پیشنهاداتی نیز برای حل این مشکلات ارائه کرد.

در ادامه این نشست وزیر کشور نیز گزارشی از برگزاری جلسه ای با بانک ها برای بررسی مسائل و پیشنهادات در جهت حل مشکلات پیش روی ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی ارائه کرد.

رییس کل بانک مرکزی هم در این نشست با تاکید براینکه در نظام بانکی برای تحقق اهداف اقتصادی در سال 95 احساس مسئولیت فراوانی وجود دارد، گفت: در نظام بانکی عزمی جدی ایجاد شده تا رسالت واقعی خود در جهت تحرک بخشیدن به اقتصاد و تولید کشور را انجام دهند.

دکتر سیف اظهار داشت: نظام بانکی جهت گیری دولت برای تحرک بخشی به اقتصاد و راه اندازی تولید را به خوبی درک کرده است و برای همراهی با برنامه های دولت کاملاً مصمم است.

وی با یادآوری این که بانک های خصوصی در سال های گذشته نقش چندانی در سیاست های دولت بر عهده نداشتند، گفت: با سیاست گذاری های صورت گرفته در نظام بانکی، ظرف یکی دو سال اخیر بانکهای خصوصی به صحنه آمده اند و در راستای اجرای برنامه های دولت گام های موثری برداشته اند.

در ادامه این جلسه مدیران عامل بانک ها نیز گزارشی از اقدامات انجام شده و عملکرد خود در رابطه با رونق و فعال سازی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط ارائه کردند و از اهتمام ویژه نظام بانکی کشور برای تحقق اهداف دولت در مسیر راه اندازی تولید و رونق اقتصادی خبر دادند.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 169 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 21:07

ورزش > توپ و تور - همشهری آنلاین:
در شرایطی که لیگ برتر ایران با وجود شروعی زودهنگام مورد توجه شدید طرفداران فوتبال در ایران است، مشکلاتی برای استقبال هواداران از هفته های اول لیگ برتر بروز کرده است.

به گزارش "ورزش سه"، اولین مشکل در جلب حداکثری طرفداران فوتبال برای بازی‌های لیگ انجام هفته‌های ابتدایی مسابقات لیگ در روزهای وسط هفته است. کمااینکه افتتاحیه لیگ در دوشنبه هفته آینده خواهد بود؛ زمانی نامناسب برای رویدادی که باید فستیوال بزرگ جذابیت باشد.

اما این تنها مشکل برگزاری لیگ در ایران نیست دقایقی پیش کمیته استیناف اعلام کرده تیم استقلال در هفته اول لیگ باید در ورزشگاه خالی میزبان نفت تهران باشد. این در شرایطی است که با توجه به علاقه طرفداران در تمرین های تیم آبی پوش می شد تصور کرد حداقل نیمی از سکوهای ورزشگاه در رونمایی از استقلال منصوریان پر شود.

اما دیگر چه؟ مساله دیگر زیرکشت رفتن بی موقع ورزشگاه یادگار اما تبریز است که اگرچه گریزی از آن نبود اما شروع لیگ را با مخاطره مواجه کرده و شاید تراکتورسازی مجبور به کوچ موقت از تبریز بشود. این در حالی است که تبریزی ها امسال تیم پرهوادار دیگری را هم در جمع خود می بینند که ماشین سازی نام دارد و به اندازه خود ستاره خریده و می تواند به گرمای لیگ کمک کند. البته ماشین هم مشکل مشابه تراکتور را دارد.

نکته باقی مانده ابهام در ورزشگاه بازی پرسپولیس و سایپاست، مسابقه ای که به احتمال زیاد پرتماشاگرترین بازی هفته اول خواهد بود. اما با توجه به میزبانی سایپا این بازی شاید در ورزشگاه تختی برگزار بشود که همین مساله تاثیر خود را روی تعداد هوادار خواهد گذاشت.

با این وصف این شروع جذابی برای لیگ برتر نیست. لیگی که در هفته اول باید با ورزشگاه‌هایی لبریز از هوادار افتتاح بشود.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 182 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 21:07

ایران > سیاست داخلی - همشهری آنلاین:
وزیر کشور در تشریح جزئیات کشف و انهدام گروهک تروریستی در شرق کشور تصریح کرد: دو شب پیش در یکی از مناطق شرق کشور نیروهای امنیتی در نیروی انتظامی و سپاه یک تونل ۴۰ متری به عمق ۲۰ متر را کشف و منهدم کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما رحمانی فضلی گفت: به دنبال آن 40 نفر که قصد انفجار در آن حوالی را داشتند دستگیر شدند.

وزیر کشور ادامه داد: در غرب کشور هم کومله‌ها و دموکرات‌ها پس از 20 سال توقف بار دیگر عملیات نظامی انجام می‌دهند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: اگر هر تحول مثبت و منفی در داخل کشور رخ بدهد، دشمنان در پی‌ بهره‌برداری‌ به نفع خود هستند.
وی با اشاره به تحولات منطقه‌ای اظهار داشت: در همه کشورهای منطقه ناآرامی و بی‌ثباتی دیده می‌شود و به نوعی جنگ جهانی در ابعاد منطقه‌ای شکل گرفته است.

وزیر کشور کودتای نافرجام ترکیه را از جمله ناامنی‌ها در منطقه خواند و ادامه داد: کودتا در ترکیه همه تحلیلگران سیاسی و بازیگران منطقه‌ای را دچار یک شوک عظیم کرد چرا که کشوری که ادعای قدرت داشت یک شبه با تحول غیرقابل پیش بینی مواجه شد.

وی خاطر نشان کرد: دوست و دشمن در منطقه اگر بخواهند کاری در تحلیل‌ها و اقدامات انجام دهند، اثرگذاری ایران را نادیده نمی‌گیرند.

رحمانی فضلی گفت: همه رسانه‌های خارجی روی ایران و اینکه ما در حال ساخت سلاح‌های اتمی هستیم، جنگ روانی به راه انداخته بودند اما الان چنین چیزی نداریم.

وزیر کشور برخی ادعاها را مبنی بر اینکه امریکا امروز سر عقل آمده و دشمنی‌اش با ایران کم شده است رد کرد و افزود: من به عنوان وزیر کشور می‌گویم که چنین چیزی نیست.

رحمانی فضلی افزود: امریکا دشمن ماست و از دشمنی‌اش کاسته نشده است لذا امریکا در برابر اقتدار ملت ایران و همچنین با توجه به تحولات منطقه‌ای، مجبور شد در مواضع خود کوتاه بیاید.


رحمانی فضلی در همایش فصلی احزاب و انتظارات از مجلس دهم که در محل وزارت کشور برگزار شد، تصریح کرد: بستر انتخاباتی می تواند به دلایلی همچون بی تدبیری، فقدان مدیریت، تهییجات نابجا و اقدامات نامناسب به تنش تبدیل شود.

وی افزود: هم اکنون مطلع هستیم که در خارج از کشور برای ایجاد تنش در انتخابات سال 96 درحال برنامه ریزی هستند.
رحمانی فضلی خطاب به احزاب گفت: باید با هوشیاری بستر رقابت را فراهم کنیم اما باید شرایط رقابت را در فضای امن رعایت کنیم.

وزیر کشور با تاکید بر لزوم تقویت هوشیاری و مقاومت مردم و نیروهای نظامی و امنیتی گفت: نباید مباحث را با یکدیگر خلط کنیم، سرمایه اصلی ما در مبارزه، مقاومت و اعتماد است که اگر این اعتماد را از دست بدهیم متضررخواهیم شد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در انتخابات مجلس و خبرگان تمام انرژی‌های سیاسی در کل کشور پراکنده بود اما در ریاست جمهوری به دلیل تعداد محدود کاندیداها و تمرکز همه امکانات، وسایل و شیوه‌ها همه رقابت‌ها در تهران تعریف می‌شود.

وی در تشریح علل حساسیت انتخابات سال آینده گفت: انتخابات شوراها در اقصا نقاط کشور و در کوچک‌ترین روستاها برگزار می‌شود که این مسئله مدیریت کار را سخت می‌کند.

رحمانی فضلی، کشور را در حوزه سیاست داخلی برخوردار از نشاط خوبی دانست و افزود: در سه سال گذشته هیچ منع قانونی برای فعالیت احزاب وجود نداشته‌ لذا فعالیت احزاب در شرایط موجود قابل قبول است و ما از آن حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه اجتماعی وضعیت به‌گونه‌ای است که وحدت برقرار است و آسیب های اجتماعی موضوعی است که باید پیگیری شود.

وزیر کشور گفت: با دو تحریم بزرگ مواجه بودیم که یکی به فروش نفت و دیگری به مبادلات مالی مربوط می‌شد، اما امروز هر دوی این تحریم‌ها و نیز اکثر تحریم‌های غرب علیه کشورمان رفع شده است.

رحمانی فضلی افزود: در حال حاضر تا سقف 2 میلیون و 350 هزار بشکه نفت را نیز صادر کرده‌ایم و در ضمن هیچ مشکلی در نقل و انتقالات مالی نداریم، حال اگر عده‌ای این موضوع را کتمان می‌کنند درست نیست.

وی ادامه داد: آیا حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور ، رفت ‌وآمدها و همچنین انعقاد قراردادها را باید کتمان کرد؟

وزیر کشور با اشاره به تلاش غرب برای انزوای ایران، اظهار داشت: یکی از تبلیغات‌ روانی غرب علیه ما این بود که نه به کشور ما رفت ‌وآمدی باشد و نه ما چندان به آن کشورها سفر می‌کردیم و همچنین پروازها محدود شده بود.

وی ادامه داد: اما الان از آن شرایط خارج شده‌ایم و رئیس‌جمهور ما به راحتی به سایر کشورها سفر می‌کند و مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وزیر کشور گفت: همه اتفاقاتی که در صحنه سیاست خارجی رخ داده بستر و فضایی است که باید از آن بهره ببریم اما اینکه نمی‌خواهیم یا نمی‌گذاریم این دیگر تقصیر دولت نیست.


* انتقاد از زیر سؤال بردن مدیران در فضای مجازی
وزیر کشور با انتقاد از زیر سؤال بردن مدیران کشور با ابهام‌گویی و شبهه‌افکنی در فضای مجازی گفت: کسی مخالف برخورد با فساد نیست، اما مخالف آزادی به اینگونه هستم.

رحمانی فضلی در ادامه سخنان خود در همایش فصلی احزاب و انتظارات از مجلس دهم با بیان اینکه مدیران بخش خصوصی ما در سخت ترین شرایط تجارت کردند تصریح کرد: مدیرانمان را کوچک و ضعیف نکنیم .

وی افزود: البته هر جا فساد و تقلب هست دست فساد باید قطع شود اما کلی گویی،‌ تحلیل عمومی،‌ابهام گویی و شبهه افکنی همه مدیران را زیر سوال خواهد برد.

رحمانی فضلی با طرح این سوال که چرا باید با دست خود آثار انقلاب را از بین ببریم،‌ خاطر نشان کرد:‌ کسی مخالف برخورد با فساد نیست اما اگر می خواهیم کار اقتصادی انجام دهیم، همه مدیران باید در صف اول بتازند .

وزیر کشور با اشاره به تامین 90 درصدی منابع اعتباری طرح‌های اقتصادی نزد بانک های کشور تصریح کرد: اینکه به ‌مدیران بانک ها اتهام دزدی بزنیم و آن را عمومی کنیم درست نیست.

وی گفت:‌ باید قبل از انتصاب مدیران را از صد فیلتر رد کنیم اما وقتی پشت باجه بانک نشستند باید مدیر جهادی باشند.

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه فضای عمومی رقابت را فضای ستیز نکنیم افزود: به مدیران بگوییم بتازید و ما پشت سر شما هستیم اما اگر تخلف کنید با شما برخورد می کنیم.

وزیر کشور در ادامه به وضعیت مطبوعات و رسانه ها در کشور اشاره کرد و گفت: توقیف و اعتراض به مطبوعات درکشور در اقل است که البته معتقدیم باید مشکلات همین تعداد را نیز از مسیرهای قانونی حل کنیم اما هم اکنون تعداد مطبوعات در جامعه واقعا قابل قبول است .

وی با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی از آن سوی بام افتاده ایم افزود: اتهامات، ‌نسبت های ناروا و طرح اسناد محرمانه در فضای مجازی قابل قبول نیست که البته بنده به عنوان وزیر کشور در حوزه وظایفم پیگیر این نوع تخلفات بوده ام چرا که مخالف آزادی به این گونه هستم.

رحمانی فضلی ادامه داد: ‌همه ما در حوزه های کاری خود با اسناد محرمانه ای مواجهیم که با آبروی افراد در ارتباط است لذا انتشار آنها سقوط صلاحیت مسئول امانتدار است.

وی تاکید کرد: باید فضای مجازی در کشور ساماندهی و مدیریت شود.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 169 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 21:07

جهان > اروپا - مسکو - ایرنا:
شش کشور غیر عضو اتحادیه اروپا به نشانه مخالفت با ضمیمه شدن کریمه از اوکراین به خاک روسیه به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور پیوسته و مقررات تحریمی با موضوع این شبه جزیره را که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده، اجرا می‌کنند.

به گزارش ایرنا، کشورهای نروژ، آلبانی، لیختن اشتاین، گرجستان، مونته نگرو و اوکراین همکاری‌های خود را برای اجرای تحریم‌های ضد روسی اعلام کرده اند.
بر اساس اعلام فدریکا موگرینی عالی ترین مقام سیاسی اتحادیه اروپا که امروز (پنجشنبه) در روزنامه روسی ایزوستیا انتشار یافت، از این پس 34 کشور اروپایی همراه آمریکا تحریم ها علیه روسیه را اجرا می‌کنند.

مسکو هم اکنون با بسته تحریم اصلی شامل اقتصادی، خرید کالاهای دو منظوره و ممنوعیت سفر برخی مقام‌های روسی به آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین بسته تحریمی دیگر مربوط به شبه جزیره کریمه در کناره دریای سیاه مواجه است.

اتحادیه اروپا و آمریکا تقریبا هر گونه حضور و فعالیت در کریمه از جمله همکاری های توسعه ای، گردشگری و اقتصادی را در این شبه جزیره ممنوع کرده‌اند که دوره کنونی تحریم ها نیز تا 31 ژانویه 2017 اعتبار دارد.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسیه، تحریم ها همراه کاهش شدید بهای نفت در بازار جهانی، اقتصاد روسیه را در تنگنا قرارداده است و میزان زیان های وارده از 200 میلیارد دلار فراتر می‌رود.

مسکو نیز به صورت متقابل تحریم های ضد روسی که بیشتر شامل واردات محصولات باغی و لبنیاتی می باشد، وضع کرده است.
براساس برخی گزارش ها، این تحریم ها سبب کاهش حداقل 60 میلیار یورو از درآمد ارزی سالانه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌شود.

اوایل خرداد ماه نیز سران هفت کشور صنعتی آمریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن، انگلیس، کانادا و ایتالیا در نشست توکیو بر ماندگاری تحریم‌ها علیه روسیه تا زمان اجرای کامل توافقنامه مینسک برای حل سیاسی مشکلات اوکراین، تاکید کردند.
روسیه اعلام کرده که تخلف برای اجرای توافقنامه مینسک از جانب اوکراین انجام می شود که با سران مناطق شرقی این کشور برای رسیدن به توافق وارد مذاکره نمی شود و مسکو نیز دخالتی در اوضاع این کشور ندارد و برای لغو تحریم ها هم درخواستی نمی کند.

سال 2014 پس از سقوط حکومت ویکتور یانوکوویچ و روی کار آمدن یک دولت متمایل به غرب در اوکراین و آغاز درگیری شبه نظامیان با نیروهای دولتی در شرق این کشور که روسیه متهم به حمایت از آنان شد، شبه جزیره کریمه به روسیه پیوست.
جدایی کریمه براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی در این شبه جزیره در کناره دریای سیاه، یکی از عوامل اصلی افزایش تنش در روابط روسیه با اوکراین و غرب شده است.

این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی سابق که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور هدیه شده بود.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 193 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 19:19

اقتصاد > اقتصاد‌ جهان - همشهری آنلاین:
در پی کودتای نظامی نافرجام و اعلام وضعیت فوق العاده در ترکیه ارزش 'لیر' واحد پولی این کشور به پایین ترین سطح خود در مقابل دلار آمریکا رسید.

به گزارش ایرنا از استانبول، در شرایطی که ترکیه با بحرانی ناشی از کودتای نافرجام دست و پنجه نرم می‌کند، ارزش واحد پول این کشور روزپنجشنبه به پایین ترین حد خود در برابر دلار رسید.

قیمت هر دلار آمریکا امروز در بازار ارز استانبول 3.09 لیر ترک به فروش رفت.

به گزارش بلومبرگ به دنبال انتشار خبر کودتا در ترکیه، ارزش لیر 4.6 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافت و به 3.0157 در برابر هر دلار رسید که بیشترین کاهش از سال 2008 تاکنون بود.

بامداد پنجشنبه رجب طیب اردوغان اعلام کرد با تصویب هیات وزیران به مدت سه ماه در ترکیه وضعیت فوق العاده حاکم خواهد بود.
نرخ برابری لیر ترک در مقابل دیگر ارزهای معتبر نیز رو به کاهش است.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 180 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 19:19

دوچرخه، ضميمه‌ي نوجوانان روزنامه‌ي همشهري

دوچرخه‌ی شماره ۸۳۶ منتشر شد

کودک و نوجوان > فرهنگی - اجتماعی - در این شماره می‌خوانید:

  • خبر

نه به اين قاتلان خاموش

زرافه‌ي 6‌ متري در موزه‌ي دارآباد

رنگ صلح در ميلاد

 

  • خانه فيروزه‌اي

تو جهان را بيدار كرده‌اي

تو كوه و دشت و دريايي

تو بهترين من هستي

 

  • شهر فرنگ

شهروندان زوتوپيا در تهران

 

  • ويژه‌ي جام‌ملت‌هاي اروپا

در اوج هيجان!

 

  • دماسنج

تابستانت را پر از پول كن

 

  • جزيره

روي هر‌چه شد پا گذاشتيم

يك‌نفر مي‌خواهد پياده شود

زبان‌بسته‌ها گرسنه‌ اند!

 

  • لوح نقره‌اي

هوشمند‌هاي دور و بر ما!

 

  • چشمه‌ها

بخوانيد، كار كنيد، خبرنگار شويد!

از نبودن‌ها و سه شعر ديگر

جلد برتر ارديبهشت 1394 را انتخاب كنيد

بامداد

آشتي با خدا و شيشه‌ي آرزو‌ها

سن: سه هزار سال

اولين روز تابستان

 

  • دوخرچه

آدم در اينترنت

 

  • ايستگاه

از تلفن‌هاي عمومي تا بناهاي ايراني

 


شعر روي جلد:

 

آفتابگردان

تا ابد

به دورِ تو

خواهم چرخيد

نگاهم كن

هيچ آفتابگرداني

سرش را از خورشيد برنمي‌گرداند

زهرا نوراني

خبرنگار جوان ازتهران

دوچرخه شماره ۸۳۶

تصويرگري: بهناز نيكخواه‌منفرد

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 176 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 19:19

يك جرعه كتاب

این هولدن خسته‌ی عصبانی

کودک و نوجوان > آثار نوجوانان - معرفی کتاب >‌ آدمی است ولخرج و چاخان. این‌ها را خودش می‌گوید. ترسو هم هست و پشت سر آدم‌های دور و برش زیاد بد و بیراه می‌گوید.

دوست دارد که نگهبان دشت (ناتور دشت) باشد، اما حال انجام هیچ کاری را ندارد. همیشه خسته است، اما با این‌که حال ندارد خوب مي‌تواند راوی داستان باشد، طوری داستان را با جزئيات تعریف می‌کند که حس می‌کنی نزدیکت نشسته است. همه‌ي این‌ها خصوصیات شخصیت اصلی کتاب «ناتور دشت» است؛ هولدن کالفیلد.

 هولدن در مدرسه‌ی پنسی، به دور از خانواده در حال درس نخواندن است! و بعد از چند اخطار اخراج مي‌شود. چند روز به تعطیلات کریسمس مانده و هولدن می‌ترسد زودتر به خانه برگردد و خانواده‌اش موضوع را بفهمند. او تصمیم می‌گیرد به جایی دور از به قول خودش آدم‌های مزخرف برود... هولدن همه‌ي اين‌ها را برای برادرش د.ب. که نویسنده‌ی هالیوود است می‌گويد.

ناتورِ دشت

نویسنده: جی. دی. سلینجر

مترجم: محمد نجفی

ناشر: انتشارات نیلا

تلفن: 89243766

مجتبی مرتجی از ساوه

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 172 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 14:00

کودک و نوجوان > فرهنگی - اجتماعی - شعر طنز >‌ سعیده موسوی‌زاده:
پدرم گفته چه خوب است که دکتر بشوم
تا برایش همه‌جا باب تفاخر بشوم

مایه‌ی آبرویش پیش همه اهل محل

به پولیپش‌(1) برسم مانع خُرخُر بشوم

یا مهندس بشوم غبغب خود باد کنم

مثل یک بادکنک بمب تک بر بشوم

تا پدر پز بدهد با پسرش در همه‌جا

دکور خانه شوم جزء عناصر بشوم

باجناقش بشود سوسک و من لنگه‌ی کفش

بر سر خلوت او پاره‌ی آجر بشوم

نظر مادرم این است به شهرت برسم

بدهم پول و هنرپیشه و دوبلور بشوم

توی دنیای هنر یک‌شبه از راه جدید

گفته باید بروم، گرچه کتک‌خور بشوم

گرچه یک ثانیه بازی بکنم نقش هویج

یا که دلقک بشوم یا که تمسخر بشوم

ظاهراً عامل روکم‌کنی عمه منم

مادرم کیف کند غرق تشکر بشوم

ولی افسوس که من آرزویم این‌ها نیست

نه به این‌ها بدهم گوش نه دلخور بشوم

تا مهندس شدنم راه درازی دارم

واقعاً چیز بعیدی است که دکتر بشوم

در کتک‌خور‌شدن و نقش هویجی نان نیست

سایه‌ی سر پدرم باشد و نان‌خور بشوم

عشق من شعر نوشتن, هنرم شاعری است

در افق خیره شوم محو تفکر بشوم

گرچه در دفتر و خودکار نه آب است و نه نان

ژست دارد که من از باد هوا پر بشوم


1. پوليپ: (در اين شعر) رشد غيرطبيعي توده‌هاي خوش‌خيم بيني

دوچرخه شماره ۸۳۷

تصويرگري: آلاله نيرومند

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 183 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 14:00

سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران - همشهری آنلاین:
رئیس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران گفت: یکی از وظایف کانون پخش در این مدت ساماندهی وضعیت اکران فیلم ها در سالن های بدون سینما است که با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

به گزارش فارس؛ علی سرتیپی رئیس کانون پخش کنندگان سینمای ایران درباره ساماندهی وضعیت اکران فیلم‌ها در شهرهای بدون سالن گفت: یکی ازکارهایی که باید انجام می‌شد و دراین مدت به شدت پیگیر این مهم بودیم ساماندهی وضعیت اکران فیلم در شهرهای بدون سالن و دانشگاه‌ها بود . بسیاری از دوستان به صورت فردی در این حوزه فعالیت کردند و پتانسیل خوبی از تماشاگران سینمای ایران را به مخاطبان سینما اضافه کردند که حرکت بسیار خوبی است .

وی ادامه داد: در این راستان کانون پخش کنندگان تلاش کرد تا فعالیت آن‌ها را ساماندهی کند تا بتوانیم بعد از این فروش فیلم‌ها در دانشگاه‌ها و شهرهای بدون سالن را نیز در سیستم مکانیزه فروش فیلم داشته باشیم. در حوزه سینماهای سیار امکانات خوبی را شرکت نور تابان در اختیار دارد همچنین سازمان بسیج هم سالن های را تجهیز کرده است که حرکت بسیار پسندیده‌ای است . با همکاری دفاتر پخش فیلم‌های «بادیگارد»، «رسوایی 2»، «ایستاده در غبار» ، «ابد و یک روز» و «من سالوادور نیستم» در شهرهای بدون سینما و دانشگاه ها مورد اقبال قرار گرفته است که امیدواریم با نظارت وزارت ارشاد و همکاری سینما شهر 100 دستگاه سیستم نمایش سیار تا پایان شهریورماه به ناوگان سینمای سیار اضافه شود و بتوانیم از ظرفیت خوب تماشاگران که تا پیش از اجرای طرح امکان تماشای فیلم را نداشتند بهره ببریم.

سرتیپی در ادامه گفت: پیش بینی ما این است که با افزایش سینماهای سیار و اقبال دانشگاه ها برای نمایش فیلم فروش بسیار خوبی را در نیمه دوم سال شاهد باشیم.

وی درباره فروش فیلم‌ها در روزهای پایانی ماه چهارم سال گفت: خوشبختانه اقبال مخاطب به فیلم‌ها بسیار خوب بوده است و فروش فیلم های سینمایی در کمتر از چهار ماه امسال توانست روز گذشته از  فروش 75 میلیارد تومانی فروش یک سال گذشته سینمای ایران عبور کند. که برای اهالی سینما بسیار مسرت بخش است.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 190 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 11:36

داستان

نگاهم نکن

کودک و نوجوان > آثار نوجوانان - نمی‌دانم این هم در کتاب قانون آمده یا نه. این‌که زمان پختن غذا حتماً یکی از مواد مورد نیاز در خانه موجود نباشد!
امروز هم استثنایی در کار نبود. تخم‌مرغ و ماست نداشتیم و طبق معمول من باید می‌رفتم خرید.

خرید یکی از سخت‌ترین کارها بود، البته خود خرید نه، انتخاب محل خرید!

از خانه که بیرون آمدم، آرزو‌هایی در ذهنم شکفت. کاش عمورضا بغل سوپری علی‌آقا مغازه باز نکرده بود. آن‌وقت من هم مثل بچه‌ی آدم خرید می‌کردم!

ولی مغازه‌ي عمورضا دقیقاً کنار مغازه‌ي علی‌آقا بود و چاره‌ای هم نبود. کاش خانواده‌ي ما با عمورضا مشکل نداشت. البته من مشکلی با او نداشتم.

اتفاقاً عمورضا هم خیلی دوستم داشت. چندباري من را به پارک و شهر بازی برده بود و  برايم ساندویچ خريده بود. خجالت می‌کشیدم از او خرید نکنم و از علی‌آقا ماست و تخم‌مرغ بخرم. اگر هم از او ‌خرید مي‌كردم، باید منتظر يك دعوای درست و حسابی مي‌شدم.

بايد سخت‌ترین تصمیم‌ روزانه‌ام را می‌گرفتم! دوراهی به تمام معنا! بالأخره تصمیم گرفتم بروم مغازه‌ي علی‌آقا، البته طوری که عمورضا نتواند من را ببیند. این‌طوری نه عمو از من ناراحت می‌شد، نه در خانه سرزنش می‌شدم.

خیلی آرام به طرف مغازه‌ي علی‌آقا راه افتادم. عمو توی مغازه‌اش نشسته بود و با ماشین‌حساب دخل و خرجش را حساب می‌کرد. خیالم راحت شد که مشغول است و حواسش به من نيست.

وارد سوپری علی‌آقا شدم. شلوغ بود. مي‌خواستم هرچه زود‌تر خرید کنم. علی‌آقا رفت از یخچال ماست بیاورد. همه‌چیز داشت خوب پیش می‌رفت که عمورضا وارد مغازه‌ شد.

نوشابه‌ي خنك می‌خواست. يخچال مغازه‌اش خراب بود و مشتری داشت. رویم را به طرف قفسه‌ي چیپس و پفک برگرداندم و اميدوار بودم مرا نبيند.

كارش كه تمام شد، گفت: «علی آقا دستتون درد نکنه!» داشتم نفس راحتي می‌کشیدم که دوباره گفت: «علی‌آقا هوای این برادر‌زاده‌ی ما رو هم‌ داشته باش!»

بهنام عبدالهی، 15ساله از تبريز

دوچرخه شماره ۸۳۷

تصويرگري: الهه صابر

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 172 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 11:36

سینما و تلویزیون > رادیو و تلویزیون - همشهری آنلاین:
شورای پروانه نمایش خانگی با ساخت ۳فیلمنامه موافقت کرد.

به گزارش فارس ، بر اساس جلسه 27 تیر شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثر اعضا برگزار شد، با ساخت فیلم نامه‌های "اجباری" به تهیه‌کنندگی رضا درخشان و کارگردانی سید حمید رضا رفائی ، " نفس‌های آرام " به تهیه کنندگی علی مصفا و کارگردانی میثم هاشمی طبا و" سرقت نحس" به تهیه کنندگی علی ابدالی و کارگردانی علیرضا جوان موافقت به عمل آمد.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 187 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 10:09

فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:
اثر بانوی ایرانی به عنوان یکی از آثار برگزیده مسابقه بین‌المللی عکاسی یونسکو به نام «واژه‌های بردباری» انتخاب شد.

به گزارش  فارس، «سارا مردانی» یکی از برندگان مسابقه بین‌المللی عکاسی «واژه‌های بردباری» است که به مناسبت روز جهانی کتاب و حق پدیدآورنده با هدف ترویج کتاب و مطالعه همچنین انتشار پیام بردباری از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) برگزار شد.

یونسکو هر ساله روز جهانی کتاب و حق پدیدآورنده را بیست و سوم ماه آوریل برابر با 4 اردیبهشت ماه گرامی می‌دارد.

عکس سارا مردانی از تهران در میان پنج تصویر برتر این مسابقه است. همچنین وی نقل قولی از مارکوس تولیوس سیسرو، فیلسوف، سیاست‌مدار، حقوق‌دادن، و خطیب رومی را به تصویر کشیده است: «اتاق بدون کتاب هم چون بدن بدون روح است.»

یونسکو به مناسبت  روز جهانی کتاب و حق پدیدآورنده امسال از افراد سراسر جهان دعوت به عمل آورده بود تا نقل قولی از نویسنده مورد علاقه خود انتخاب کرده و آن را به شیوه‌ای خلاقانه به تصویر بکشند.

در خلال این مسابقه، بیش از 300 تصویر و نقل قول مربوطه از سراسر جهان با هشتگ تعیین شده در رسانه‌های اجتماعی قرار داده شد.

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 268 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 9:04

من و كتاب يهويي

سفر به خورشید وخیلی جاهای دیگر

کودک و نوجوان > آثار نوجوانان - آدم هرجا که باشد می‌تواند با کتاب به همه‌جا سفر کند... سفری که محدود به زمان و مکان نیست.

می‌تواند همين‌طور كه در اتاقش روی یک صندلی نشسته، سوار بر سفینه‌ا‌ي خیالی پیش خورشید برود و چیزهایی از او بداند که خود خورشید هم نمی‌داند!

می‌تواند با دوچرخه‌ی مطالعه، تمام کره‌ي زمین را با سرعت طی کند، از حافظ شیرازی بخواهد برایش شعر بخواند یا این‌که برود تهران و بنشیند پای خاطرات برج آزادی!

می‌تواند با انسان‌های زیادی آشنا شود؛ انسان‌هایی که گاه واقعی و گاه جلوه‌ای از انسان‌های واقعی‌اند. از شجاعت‌های ملاله در راه تحصیل دختران آگاه شود یا به خیال‌پردازی‌های «آنی شرلی» گوش کند.

می‌تواند صد‌ها سال از حال فاصله بگیرد، برود ببیند فرانسوی‌ها چرا انقلاب کردند یا چرا ناصرالدین‌شاه عاشق پاریس شد!

کتاب‌های خوب، بهترین دوستان ما هستند.

مریم زنده‌بودی، 16ساله از بوشهر

دوچرخه شماره ۸۳۷

عكس: سارا ضيايي، 17 ساله از تهران

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 137 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 7:55

به‌یاد مسافر خانه‌ی دوست

باد با خود خواهد برد شکوفه‌های گیلاس را...

کودک و نوجوان > فرهنگی - اجتماعی - علی مولوی:
«بزرگ بود/ و از اهالی امروز بود/ و با تمام افق‌های باز نسبت داشت/ و لحن آب و زمین را چه خوب می‌فهمید./ صداش/ به شکل حزن پریشان واقعیت بود/

و پلك‌هاش/ مسير نبض عناصر را/ به ما نشان داد./ و دست هاش/ هواي صاف سخاوت را/ ورق زد/ و مهرباني را/ به سمت ما كوچاند.»

اين شعر بي‌نظير «سهراب سپهري» در وصف «فروغ فرخزاد»، وصف‌حال همه‌‌ي انسان‌هاي بزرگ است. همه‌ي آن‌هايي كه در عرصه‌ي هنر، فرا‌تر از زمان و مكان حركت كردند و مي‌كنند و نمي‌شود انتهايي را براي هنرشان تصور كرد.

اين‌روزها آن‌قدر درباره‌ي عباس كيارستمي گفته‌شده و شنيده و خوانده‌ايد كه ممكن بود هرحرفي از او بزنم، تكراري باشد. تلاش كردم در اين دو صفحه، گزيده‌اي از نكته‌ها و خاطره‌هايم از آثاري را بياورم كه شايد نخوانده يا نديده باشيد.

اين‌ها، تنها گزيده‌اي از هنرهاي عباس كيارستمي است. در هيچ‌كجاي مطلب ننوشتم «زنده‌ياد»؛ چون مرگ به او نمي‌آيد... او فقط يادش زنده نيست؛ او زنده است...


پي‌نوشت:

* برشي از هايكوي عباس كيارستمي؛ «باد با خود خواهد برد/ شكوفه‌هاي گيلاس را/ تا سپيدي ابرها»

دوچرخه شماره ۸۳۷

كيارستمي يك هنرمند تمام‌عيار بود و به هنر محيطي يا چيدمان هم علاقه داشت. اين اثر كه با الهام از شعر «باغ بي‌برگي» سروده‌ي «مهدي اخوان ثالث» با همين عنوان ساخته شده، شامل عكس‌هايي دقيق از درخت‌هاي چنار است كه روي ستون‌هايي چسبانده شده است.

او اثري ديگري هم با همين شكل اما كوچك‌تر با عنوان «هفت چنار» در «خانه‌ي هنرمندان ايران» دارد.

عكس: موزه‌ي «ويكتوريا و آلبرت»

دوچرخه شماره ۸۳۷

دوچرخه شماره ۸۳۷

دوچرخه شماره ۸۳۷

دوچرخه شماره ۸۳۷

عباس كيارستمي در دوران نوجواني به نقاشي علاقه داشت و در 18سالگي اولين جايزه‌ي زندگي‌اش را در مسابقه‌ي نقاشي دريافت كرد.

او در دانشكده‌ي هنرهاي زيبا نيز نقاشي و طراحي گرافيك را ادامه داد.

او در جواني، كتاب‌هايي را براي مخاطبان كودك و نوجوان در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان، نگارش، طراحي و تصويرگري كرد. «داستان زندگي پرثمر و باافتخار مداد قرمز» و «رنگ‌ها»، دوتا از كتاب‌هايي هستند كه او براي مخاطبان كودك طراحي كرد.

بد نيست بدانيد «داستان پرثمر و باافتخار مداد قرمز» امسال و در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، به‌عنوان يكي از كتاب‌هاي مجموعه‌ي «پنجاه‌سال مهر و هم‌گامي با كودكان و نوجوانان» تجديد چاپ شده است.

دوچرخه شماره ۸۳۷

«فرشيد مثقالي»، نقاش، تصويرگر و انيماتور پيشكسوت، از دوستان و ياران ديرين كيارستمي است. آن‌ها سال‌ها در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هم‌دوره بودند و فعاليت مي‌كردند. مثلاً اگر فيلم «زير درختان زيتون» را ديده باشيد، شايد يادتان باشد كه خط تيتراژش را فرشيد مثقالي طراحي كرده است.

اين، طرحي است كه او براي پوستر مراسم بدرقه‌ي دوست قديمي‌اش به سفارش كانون پرورش فكري طراحي كرده است. همان پوستري كه در صفحه‌ي اول همين شماره‌ي هفته‌نامه‌ي دوچرخه هم مي‌بينيد.

دوچرخه شماره ۸۳۷

عكس: سايت سينه‌فيليلا

بیزارم از زبان

زبان تلخ

زبان تند

از زبان دستور

از زبان کنایه

با من

به زبان اشاره

سخن بگو...

عباس كيارستمي

دوچرخه شماره ۸۳۷

"مسافر"

كيارستمي بسياري از فيلم‌هاي كوتاه، مستند و بلندش را در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ساخت. نان و كوچه (1349)، زنگ تفريح (1351)، تجربه (1352)، مسافر (1353)، من هم مي‌توانم (1354)، رنگ‌ها (1354)، دو راه حل براي يك مسئله (1354)، لباسي براي عروسي (1355)، از اوقات فراغت خود چگونه استفاده كنيم؟ (1356)، راه حل (1356)، بزرگداشت معلم (1356)، دندان‌درد (1359)، همسرايان (1361)، با ترتيب يا بدون ترتيب (1362)، همشهري (1362)، اولي‌ها (1364)، خانه‌ي دوست كجاست؟ (1365)، مشق شب (1367) و زندگي و ديگر هيچ (1370).

او زمستان گذشته اعلام كرده بود كه خودش را متعلق به كانون پرورش فكري مي‌داند و بعد از بهار كه فيلم تازه‌اش را در چين بسازد، به ايران مي‌آيد و آخرين كارش را براي كانون پرورش فكري خواهد ساخت. اما اسفندماه، بيماري او را غافل‌گير كرد و از ساخت هردو فيلم بازماند.

دوچرخه شماره ۸۳۷

"لباسي براي عروسي"

يكي از شاخص‌ترين آثار سينمايي كيارستمي، «سه‌گانه‌ي كوكر» است. اين سه‌گانه كه به «سه‌گانه‌ي زلزله» هم شناخته مي‌شود، از آن سه‌گانه‌هايي در تاريخ سينماست كه از اول قرار نبود سه‌گانه باشد!

بعد از موفقيت «خانه‌ي دوست كجاست؟» كه داستانش در روستاي كوكر و روستاهاي اطرافش در استان گيلان اتفاق مي‌افتد، زلزله‌ي خرداد 1369 در رودبار و منجيل، در شب بازي فوتبال برزيل و اسكاتلند در جام‌جهاني 1990 رخ داد.

كيارستمي يك‌سال پس از اين حادثه، فيلم «زندگي و ديگر هيچ» را ساخت، كه داستان مردي از عوامل فيلمِ خانه‌ي دوست كجاست را روايت مي‌كرد كه به همراه پسرش، تلاش مي‌كنند به كوكر برسند تا از حال «بابك احمدپور»، بازيگر نوجوان فيلمشان باخبر شوند.

آن‌ها در مسير از روستاهاي زلزله‌زده عبور مي‌كنند و اتفاق‌هاي عجيبي را مي‌بينند. دو سال بعد هم فيلم «زير درختان زيتون» را ساخت كه داستان ساخته‌شدن فيلم «زندگي و ديگر هيچ» است و به زندگي و حال و روز شخصيت‌هاي آن فيلم مي‌پردازد.

اين سه‌گانه باعث شد هيچ‌كس اتفاق‌هاي روستاي كوكر و اطراف آن را فراموش نكند و كوكر هم براي هميشه به ياد كيارستمي باشد.

دوچرخه شماره ۸۳۷

"زير درختان زيتون"

دوچرخه شماره ۸۳۷

خانه‌ي دوست كجاست؟

دوچرخه شماره ۸۳۷

"باد ما را خواهد برد"

دوچرخه شماره ۸۳۷

"خانه‌ي دوست كجاست؟"

آثار كيارستمي پر از كدهاي مشترك است. نماها، نام‌ها و ويژگي‌هايي كه اگر آثار او را متوالي ببينيد متوجه آن‌ها مي‌شويد. علاقه‌ي او به شعر، به‌خصوص استفاده از شعرهاي «سهراب سپهري»، «فروغ فرخ‌زاد» و «مهدي اخوان‌ثالث»، راه‌ها و جاده‌هاي پرپيچ و خم، نماهايي از داخل ماشين، گفت‌و‌گو و ديالوگ كساني كه آن‌ها را نمي‌بينيم و فقط صدايشان را مي‌شنويم، پرهيز از ديالوگ‌هاي كامل و شسته‌رفته، از جمله اشتراك‌هايي است كه مي‌شود در آثار سينمايي او مشاهده كرد.

درست مثل علاقه‌اش به تك‌درختي روي يك تپه‌ي بزرگ در كوكر كه در فيلم‌هاي «خانه‌ي دوست كجاست؟» و «زير درختان زيتون» از آن استفاده كرده‌ بود. او شش سال بعد در سكانس آغازين فيلم «باد ما را خواهد برد» كه داستان آن در منطقه‌اي در نزديكي كرمانشاه اتفاق مي‌افتد، گروهي گزارشگر را نشان مي‌دهد كه دنبال روستايي مي‌گردند و در نشاني مي‌خوانند:

«بعد از دوراهي،‌ مي‌رسيم به جاده‌ي مارپيچ. بعد به‌طرف پايين مي‌رويم و بعد از يكي دو كيلومتر مي‌رسيم به تك‌درخت؛ تك‌درخت خيلي بزرگي روي يك تپه.»

دوچرخه شماره ۸۳۷

زماني كه «ساتياجيت راي» درگذشت، خيلي افسرده بودم. اما بعد از اين‌كه فيلم‌هاي كيارستمي را ديدم، خداوند را شكر كردم كه به ما شخص درستي را به‌جاي او هديه داد.

"آكيرا كوروساوا"

دوچرخه شماره ۸۳۷

از شنيدن خبر مرگ عباس كيارستمي بسيار شوكه شدم. او از هنرمندان نادري بود كه دانش ويژه‌اي از جهان پيرامونش داشت. آن‌طور كه «ژان رنوار» مي‌گويد: «حقيقت هميشه جادويي است.» براي من، اين جمله، خلاصه‌ي كارنامه‌ي درخشان كيارستمي است.

بعضي‌ها فيلم‌هاي او را «مينيمال» يا «مينيماليستي» مي‌دانند، اما كاملاً برعكس است. هر تصوير از «طعم گيلاس» يا «خانه‌ي دوست كجاست؟»، سرشار از زيبايي و شگفتي است و كاملاً هوشيارانه.

ما زياد با هم برخورد نمي‌كرديم، اما هميشه از اين ديدارش خوشحال مي‌شدم. من فكر نمي‌كنم او چيزي را از دست داده باشد. او يك نجيب‌زاده‌ي واقعي بود و حقيقتاً يكي از بزرگترين هنرمندان ما...

"مارتين اسكورسيزي"

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 169 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 7:55

کودک و نوجوان > آثار نوجوانان - می‌دونم. نگو. اصلاً خبرنگار پرکاری نبودم. خیلی با اون چیزی که می‌خواستم فاصله داشت. متأسفم که امسال سال سرنوشت‌سازی برای نهمی‌های موشِ‌ آزمایشگاهی بود.

صادقانه بگم، برام اصلاً آسون نبود كه بخوام ننويسم. مي‌شه به يه چيزي مثل فراق دوستي قديمي تشبيه‌ش كرد. نزديك‌هاي نوروز برايت يك نامه‌ي پنج‌ صفحه‌اي نوشتم كه هيچ‌وقت نتوانستم پستش كنم. آن‌جا نوشته بودم:

«تو با همان شانزده‌برگ رنگارنگت هرپنج‌شنبه دلشوره‌اي بيان‌ناپذير در اين دل كوچك من راه مي‌اندازي؛ از آن دلشوره‌هاي خوب و شيرين و دوست‌داشتني.

هر نيم‌روز پنج‌شنبه، دوچرخه را با هيجان ورق مي‌زنم و اگر اسم خودم تويش نباشد، باز هم با مهر مليكايي‌ام آن را مي‌خوانم.»

ولي تابستون مال جبرانه. تابستون نامه‌بارونت مي‌كنم.

مليكا جلال‌پور،15 ساله از آمل

  • خبرنگار هميشه نوجوان

من الآن با خستگي وحشتناكي كه ناشي از چهار ساعت تمرينه و با چشم‌هاي نيمه‌باز به اميد خوردن شام، ‌وسط فرش هال و زير پنكه‌سقفي پرسروصدا دراز كشيده‌ام و دارم آخرين نامه‌ي دوران خبرنگار افتخاري‌ام را مي‌نويسم و همين‌طور نگرانم كه  اين... نوجواني كه مي‌گن... به همين زودي تموم شد؟

يعني ديگه كنار آثارم قراره كلمه‌ي جوان باشه؟ ببينم! اصلاً كي گفته 17 سال به بالا ديگه نوجوون نيستن؟ چرا بايد تو فرم خبرنگاري محدوديت سني باشه؟ نمي‌شه يه‌جوري تغييرش بدين و بنويسين هما خرمي تا هميشه نوجوان مي‌ماند؟ كنار آثارم بنويسيد خبرنگار هميشه نوجوان، خبرنگاري كه بزرگ نخواهد شد؟اصلاً مگه زوره؟

هما خرمي،18 ساله از شاهرود

  • بگذار سرم خلوت بشود

دوچرخه‌ی عزیزم، من رویم به سیاهی پر کلاغي که همین الآن قارقارش را شنیدم. من خبرنگار خوبی نبودم، ولی تو دوچرخه‌ی خوبی بودی.

امسال وضع من به پیچیدگی کلاف‌های کاموای مادربزرگم بود. از قضا همین امسال هم خبرنگارت شدم. وقتی می‌گم عزیزی، تعارف نمی‌کنم، از ته دلم می‌گویم.

دوچرخه جانم، بگذار سرم خلوت بشود... کاری می‌کنم کارستان. آن‌قدر اثر و عکس و نوشته برایت می‌فرستم که اداره‌ی پست چشم‌هايش گرد شود. فقط بگذار خلوت شود این سر من...

دیگر این‌که به همه سلام برسان. دوستتان دارم. خیلی بیش‌تر از خودِ دوست داشتن. زین ماهت را می‌بوسم.

ويشار كاوه،16 ساله از تهران

  • خاطرات خوش در اين يك سال

احساس عجيبي دارم. از يك طرف خيلي ناراحتم و از طرف ديگر خوشحالم. ناراحت براي پايان اين دوره و خوشحال براي كسب تجربه‌هاي جالب و ساخته شدن خاطرات خوش در اين يك
سال.

از همان روز اولي كه خبرنگار افتخاري شدم، اتفاقات هيجان‌انگيز، جالب و جديدي برايم رخ داد. در اين يك سال نامه‌هاي زيادي به خانه‌مان فرستادي و هردفعه من بيش‌تر از دفعات قبل هيجان‌زده شدم و تا يك هفته بعد از دريافت نامه‌ات خوشحال و سرشار از انرژي بودم...

كيانا حجتي،14 ساله از تهران

دوچرخه شماره ۸۳۷

تصويرگري: مائده غلامعلي مجدآبادي، 15 ساله از تهران

همشهری...
ما را در سایت همشهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان hamshahrionline بازدید : 161 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 5:57

خبرنامه